Snygg förpackningsdesign är viktigt för försäljningen av en vara

Ett sätt som vi uttrycker vår identitet på är genom design: hur vi väljer att klä oss och inreda hus eller lägenhet. Man kan leta efter fina föremål på second hand och måla om eller att tillverka något själv. En annan viktig sak med bra design är att den ska var hållbar och kan återanvändas länge. Även butiker har hakat på tänket med snygg och hållbar design. Sedan den 1 juli 2017 ska alla de stora klädkedjorna ta betalt för plastpåsar – vilka tidigare var gratis – och uppmana kunderna att köpa papperspåsar eller ta med egna tygpåsar när de handlar. En av anledningarna till att de stora klädföretagen gått över till papperspåsar är för att de är nedbrytbara, vilket inte är fallet med plastpåsar. Men faktum är att papperspåsar inte heller är en bra lösning eftersom de enligt en artikel från hemsidan Aktuell Hållbarhet kan krävas 40 gånger mer energi att tillveka jämfört med plastpåsar. Enligt dem är tygpåsar heller inte bättre då de måste återanvändas i snitt 131 gånger för att kunna kompensera för miljöpåverkan av en plastpåse som endast används en gång.

Även om det inte verkar finnas några helt klimatneutrala alternativ måste vi ändå ha någonting att packa våra varor i. Om papperspåsen dessutom är lite rolig eller snygg är det större chans att kunden behåller den och återanvänder den till annat, som förvaring eller för att packa annat än varor. Det finns firmor som specialiserar sig på att trycka papperspåsar med tryck på till butiker eller presentpåsar till personliga gåvor. Företaget Medtryck trycker papperspåsar med tryck till butiker. De erbjuder allt ifrån designade presentförpackningar till papperspåsar med reklamtryck. Butikens papperspåsar är ett bra ställe att placera reklam på eftersom de har plats till kontaktinformation, som hemsida eller telefonnummer för att komma i kontakt med företaget. Sådan marknadsföring är ovärderlig för små företag som inte har råd att anställa stora marknadsföringsteam. Kunder som är nöjda med företaget kan även sprida information om företaget om de har en designad papperspåse med företagets information på.

Snygg och effektiv förpackningsdesign har dessutom sedan länge varit ett sätt för företag att bygga upp en image gentemot kunderna. De flesta nya produkter blir inte lanserade via någon lanseringskampanj utan försäljaren får lita helt på förpackningsdesignen för att kunden ska välja just den varan. Förpackningens färg, typsnitt på text och eventuella mönster är viktiga för att få en förpackning att stå ut bland andra förpackningar.

Förpackningsdesign är extra viktig i en tid av ökad näthandel, där kunden endast har en bild på produkten att basera sitt beslut om köp på och där det inte finns något butiksbiträde att fråga om rekommendationer. Förpackningsdesignen kan dessutom säga någonting om företagets image, det står ofta tydligt med stora bokstäver om en vara är ekologisk, medan fina chokladaskar ofta har snirkliga guldfärgade bokstäver i relief för att ge en känsla av lyx – allt för att få kunden att välja just den varan.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *