Webbdesign för en BRF

Alla företag behöver idag en välorganiserad hemsida. Har man ett säljande företag eller en e-handelssajt är det helt oumbärligt men även en vanlig BRF eller bostadsrättsförening behöver en väldesignad hemsida. När en potentiell köpare vill veta mer om föreningen och hur man hanterar olika saker är en hemsida det första man söker sig till för att få reda på mer. Detta är speciellt viktigt vid en ombildning när allt är nytt.

Designmallar eller professionell webbdesigner

Det finns numera mängder av sajter som erbjuder färdigställda mallar för en hemsida som är mer eller mindre gratis. I den mån någon i föreningen själv har kunskap om hur man gör, kan detta vara en väg att ta. På så vis sparar ni även pengar. Om ni emellertid inte har så stor erfarenhet av digitala verktyg så kan ni anlita en professionell webdesigner eller en reklambyrå som skapar hela sajten åt er. En reklambyrå kan även ta steget längre och sprida ert budskap och få er att synas bättre på olika sätt. Att anlita en utomstående part som fixar hemsidan åt er kostar en slant men jobbet brukar bli ordentligt gjort och få er att framstå som mer proffsiga och pålitliga.

Detta är något som en förvaltare av bostadsrättsföreningar kan förespråka. En förvaltare som Nabo kan till exempel ta hand om det juridiska, det ekonomiska, det tekniska, det administrativa och mycket mer. En sådan aktör har god koll på vad en BRF behöver för att fungera som ett klockverk och för att alla boende ska trivas. Men en hemsida görs ofta av en annan aktör. Ibland har styrelsen en webbansvarig som har mer att säga till om och det är ofta med den personen som samtalet om hemsidans design förs.

Vad ska sticka ut på hemsidan?

För det första måste grafiken se perfekt ut och gå stick i stäv med föreningen i övrigt. Det är också viktigt att det är lätt att hitta runt på hemsidan. De köpare som är intresserade av att köpa en bostad av en BRF måste inte nödvändigtvis vara bekanta med internet och teknik på en hög nivå och därför gäller det att en hemsida är begriplig för precis vem som helst.

Professionella bilder på fastigheterna, innergårdar, trädgårdarna eller rabatter (utemiljö) och annat som föreningen äger måste finnas på hemsidan och tagna på ett sätt som gör det lockande för folk att köpa en lägenhet här. På samma gång är texten ganska viktig eftersom man gärna vill ha så mycket info om en BRF som möjligt, vad de senaste nyheterna är och vad som planeras inom en kommande framtid. Tänk på att ledorden logiskt, användarvänligt och lockande ska framträda som en röd tråd genom hela hemsidan. Observera att olika funktioner också måste finnas, såsom kontaktformulär, ärendehandlingar och annat.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

daynight